Telefonnummer 63105989 – skal jeg ringe tilbage?
Det sker altid på det værst tænkelige tidspunkt: din telefon vibrerer, displayet lyser op med det mystiske nummer 63105989, og inden du når at tage den, er opkaldet forsvundet igen. Sekunder senere dukker spørgsmålet op i Google-søgningen: “Skal jeg ringe tilbage?”
På Russisk Fodbold plejer vi at levere dybe analyser af VM-kvalifikation, talentudvikling i Spartak Moskva og de seneste nyheder fra Premier Liga. Men i vores kategori “Om Rusland” zoomer vi også ind på hverdagsting, som kan ramme os alle - og det inkluderer uønskede opkald fra halv-anonyme danske numre, der tilsyneladende har forbindelse til russisksprogede callcentre eller ANI-spoofing.
I denne artikel går vi bag om nummeret 63105989: Hvem står (måske) bag? Hvorfor ringer de? Er det uskyldig medlemsservice fra en A-kasse - eller noget mere lyssky? Vi dissekerer opkaldenes mønstre, vurderer risikoen for spam eller svindel og giver dig konkrete råd til, hvordan du beskytter dine data og din ro i hverdagen.
Grib din yndlingskaffe, slå forstyrr-ikke til, og læs med - så er du klædt på næste gang 63105989 trænger sig på.
Hvad er 63105989, og hvem står bag?
63105989 er et dansk fastnetnummer, som de seneste år er dukket op i adskillige tråde på blogs, Facebook-grupper og apps som Truecaller og 180.dk. Langt de fleste brugere forbinder opkaldene med ASE - A-kasse og fagforening, men der findes ingen officiel bekræftelse fra ASE selv, hverken på deres hjemmeside eller i deres offentlige nummeroversigter.
Det efterlader to mulige forklaringer:
- Nummeret tilhører rent faktisk ASE, men bruges kun til udgående kald via et eksternt callcenter, som ikke står på den almindelige kontaktliste.
- Nummeret er “spoofet” - altså forfalsket - så en tredjepart får det til at se ud, som om opkaldet kommer fra ASE. Spoofing er teknisk nemt, fuldt lovligt i sig selv, men kan udnyttes af svindlere.
Uvisheden gør, at mange danskere googler nummeret, inden de beslutter, om de skal tage telefonen eller ringe tilbage. Antallet af søgninger stiger især i perioder, hvor folk ikke forventer kontakt fra en A-kasse - fx studerende midt i semesteret eller nyuddannede, som netop har valgt en anden organisation.
Når vi sammenholder de seneste brugerrapporter, tegner der sig dette billede:
| Hovedkilde | Oplysning |
|---|---|
| Kommentarspor / 180.dk | “ASE ringer for at høre, om jeg vil skifte A-kasse” |
| Truecaller | Flere markeringer som Spam og et par som Scam |
| Trustpilot-reviews | Både ros for hjælpsom rådgivning og kritik for gentagne, tavse opkald |
Med andre ord: Der er indikationer på, at 63105989 benyttes i forbindelse med ASE-relateret medlemsrekruttering eller -service, men så længe nummeret ikke står på ASE’s officielle kanaler, må man regne med, at identiteten ikke er 100 % sikker.
Formålet med opkaldene: rekruttering, markedsføring eller medlemsservice?
De fleste, der rapporterer om opkald fra 63105989, oplever én af tre overordnede agendaer:
- Opsøgende rekruttering / medlemsopfordring
I praksis betyder det, at en konsulent spørger, om du er medlem af en A-kasse, og præsenterer ASE som et muligt (billigere eller bedre) alternativ. Samtalen fokuserer typisk på din jobsituation, din nuværende A-kasse og hvilke fordele du kunne få ved at skifte. - Markedsføring af medlemskab eller tillægsydelser
Er du allerede registreret i ASE’s system, kan du blive ringet op for at høre om tillægsforsikringer, efterløn, kurser, lønsikring eller andre services, som kræver særskilt tilvalg og betaling. Igen er målet et “salg”-bare til eksisterende eller tidligere medlemmer. - Medlemsservice
Enkelte brugere fortæller, at de blev kontaktet angående konkrete sager: fx manglende dokumenter til dagpenge, opfølgning på en ledighedserklæring eller påmindelser om kontingent. I de tilfælde efterlader konsulenten som regel en direkte mailadresse eller henviser til selvbetjeningen på ASE.dk.
Hvorfor spørger de om personfølsomme oplysninger?
Alt efter formål kan medarbejderen bede om CPR-nummer, ansættelsesforhold, lønoplysninger eller bankoplysninger. Disse data er relevante for at oprette et medlemskab eller justere din forsikringsdækning-men de er også præcis de oplysninger, svindlere elsker at høste.
| Legitimt behov | Risikotegn |
|---|---|
| Bekræftelse af identitet i forbindelse med indmeldelse | Pres for at oplyse hele CPR-nummeret, MitID-koder eller kontooplysninger i samme samtale |
| Kontrol af anciennitet og løn for korrekt dagpengesats | Uforklarligt store rabatter, “kun i dag”-tilbud eller krav om at bruge et link sendt pr. SMS |
| Opdatering af medlemsprofil eller samtykke | Trusler om gebyrer/karantæne, hvis du ikke udleverer oplysninger med det samme |
Huskeråd:
Hvis opkalderen insisterer på personfølsomme detaljer, så:
- bed om deres fulde navn, stilling og et sag-/medlemsnummer.
- ring selv tilbage via ASE’s officielle hovednummer, før du deler information.
- aldrig videregiv MitID-koder, kreditkortnumre eller hele CPR-nummeret i en kold opringning.
Erfaringsmæssigt er 63105989 oftest legitim telemarketing fra ASE, men den samme procedure bør gælde enhver, der beder om dine følsomme oplysninger over telefonen: verificér først - del bagefter.
Adfærden bag nummeret: hyppige opkald, lignende numre og manglende beskeder
Et hurtigt kig i online-telefonregistre og på sociale medier afslører et meget ensartet mønster i de fleste brugerrapporter om 63105989 - og flere beslægtede numre med samme præfiks:
- Hyppige gentagne opkald: Mange brugere beretter om 2-4 ubesvarede opkald om dagen i perioder, typisk koncentreret mellem kl. 9-11 og 15-18.
- Rotation mellem nært beslægtede numre: Hvis du blokerer 63105989, dukker der ofte et 6303 •• •• eller 6310 •• •• op kort tid efter. Det tyder på, at der benyttes et større nummer-pool til at omgå spærringer.
- Manglende voicemail: Efterlades sjældent - eller aldrig - en besked. Det er et kendt kendetegn for autodialere, som kun sætter dig videre til en medarbejder, hvis du faktisk svarer.
- Opkald der afbrydes ved svar: Flere brugere rapporterer, at der blot er stilhed i røret, hvorefter samtalen brydes. Det sker typisk, når robotten ikke har en ledig agent.
Selve opkaldstonen varierer dog betydeligt:
| Oplevelse | Hyppigste beskrivelser |
|---|---|
| Pågående/irriterende | • Flere opkald trods afvisning • Presset til hurtig accept af medlemskab • Spørgsmål om personfølsomme data (“hvad er dit fulde CPR?”) |
| Venlig/accepterende | • Høflig præsentation som ASE • Kort salgstale om a-kassefordele • Respekt for et “nej tak” uden yderligere pres |
Forskellen kan skyldes forskellige underleverandører eller skiftende kampagner. Uanset årsagen betyder den aggressive kadence, de mange “døde” opkald og manglen på beskeder, at nummeret ofte ender på folks blokkeringslister - selv hos dem, der ellers kunne have en legitim interesse i samtalen.
Spam eller svindel? Sådan vurderer du risikoen
Før du beslutter, om du skal tage telefonen eller ringe tilbage, er det nyttigt at skelne mellem telemarketing (lovlig men ofte irriterende) og decideret svindel (ulovlig og potentielt farlig). Nummeret 63105989 opfører sig for mange som klassisk telemarketing, men fordi spoofing er udbredt, må man altid have svindel-brillerne på.
| Tegn på en legitim henvendelse | Tegn på mistænkelig henvendelse |
|---|---|
| • Rådgiveren præsenterer sig med fuldt navn og organisation • Forklarer tydeligt hvorfor netop du bliver kontaktet • Tilbyder at du kan ringe tilbage på et officielt hovednummer • Presser ikke på for at få personlige oplysninger med det samme | • Uklar eller modstridende identifikation (“vi ringer fra kundeservice”) • Pres for at få CPR, MitID-koder, kontonumre eller lignende • Truer med bøder, gebyrer eller “sidste chance”-tilbud • Undgår at give dig en tilbagekaldsmulighed, lægger hurtigt på ved kritiske spørgsmål |
Tommelfingerregler, når ukendte numre ringer
- Bed om tydelig identifikation - fuldt navn, afdeling og evt. medarbejdernummer.
- Del aldrig følsomme oplysninger (CPR, MitID, kortoplysninger, NemKonto) over telefonen, medmindre du selv har initieret opkaldet til et officielt nummer.
- Verificér via officielle kanaler - slå selv ASE’s hovednummer op på deres hjemmeside og ring tilbage dér, hvis du er i tvivl.
- Tjek stemningen - seriøse organisationer accepterer et “nej tak” uden videre pres.
- Brug telefonens sikkerhedsværktøjer - markér nummeret som spam, eller bloker det, hvis opkaldene fortsætter.
- Stol på din mavefornemmelse - lyder det for godt (eller for truende) til at være sandt, så er det ofte netop det.
Med andre ord: Selvom 63105989 formentlig “bare” er telemarketing fra ASE’s callcenter, bør du behandle hvert opkald som potentielt mistænkeligt, indtil afsenderen er verificeret på dine præmisser.
Skal jeg ringe tilbage? Vores anbefalinger
Inden du griber telefonen og ringer 6310 5989 op igen, er det værd at stille dig selv tre hurtige spørgsmål: Forventer jeg et opkald fra ASE? Har jeg allerede et udestående med dem? Har jeg selv givet tilladelse til, at de må kontakte mig? Hvis svaret er nej til alle tre, er vores klare anbefaling, at du lader være med at ringe tilbage.
Vil du alligevel have ro i maven, kan du i stedet gå uden om nummeret og kontakte ASE ad officielle kanaler:
- Ring til deres hovednummer, som står på ASE’s officielle hjemmeside, og bed dem bekræfte, om de har forsøgt at nå dig.
- Brug kontaktformularen eller Mit ASE-selvbetjeningen, hvor du er sikker på, at det er organisationen selv, du skriver til.
Hvis du gerne vil undgå flere opkald, kan du gøre følgende:
- Frameld dig ringelisterne - bed ASE om at notere dit ønske om ikke at blive kontaktet telefonisk.
- Blokér nummeret (og eventuelle søskendenumre) direkte i din mobil eller gennem din udbyders spamfilter.
- Aktivér indbyggede spamfiltre på din smartphone; både Android og iOS kan identificere og omdirigere mistænkelige kald.
| Gør | Gør ikke |
|---|---|
| • Brug officielle kontaktoplysninger • Bed om skriftlig bekræftelse • Notér dato og tidspunkt for opkaldet | • Oplys aldrig CPR, MitID-koder eller kontonumre • Føl dig presset til et hurtigt svar • Klik på links tilsendt i sms eller mail uden at tjekke afsender |
Kort sagt: Ring kun tilbage, hvis du har en klar grund - og gør det via ASE’s officielle nummer. Ellers sparer du både tid og potentielle bekymringer ved blot at blokere 6310 5989 og komme videre med dagen.
Hvis du allerede er blevet ringet op: rettigheder og næste skridt
Har du allerede haft én eller flere samtaler - eller bunken af ubesvarede opkald fra 63105989 vokser stadig? Så kan du med fordel tage følgende skridt for at beskytte både din tid og dine personoplysninger:
- Få overblik: noter alt, mens det er frisk i hukommelsen
Skriv dato, klokkeslæt, varighed og et kort referat af, hvad der blev sagt. Hvis der blev spurgt til følsomme oplysninger (fx CPR-nummer), notér det også. Disse notater er guld værd, hvis du senere skal dokumentere en klage. - Brug dine GDPR-rettigheder: indsigt, sletning og begrænsning
Send en mail eller brug kontaktformularen på ASE’s officielle hjemmeside og anmod om:- Indsigt - hvilke data har de registreret om dig, og hvorfra stammer de?
- Sletning - bed om at få fjernet oplysninger, der ikke længere er nødvendige.
- Begrænsning - hvis du tvivler på datagrundlaget, kan du kræve, at brugen af dine data sættes på pause, mens sagen undersøges.
- Indsigelse mod direkte markedsføring
Det er gratis og effektivt: Skriv tydeligt, at du ikke ønsker yderligere salgsopkald eller sms’er. Ifølge markedsføringsloven skal de respektere dit nej tak med det samme. - Bliv sat på deres interne stoplister
Bed om at blive markeret som spærring for telemarketing i deres system, så hverken dette nummer eller lignende numre forstyrrer dig fremover. - Blokér og filtrér på din telefon
De fleste smartphones har indbygget spamfilter eller mulighed for at blokere specifikke numre. Slå funktionen til, så telefonen automatisk afviser fremtidige opkald. - Anmeld gentagne eller aggressive henvendelser
Oplever du fortsat pres eller flere daglige opkald, kan du:- Melde nummeret til dit teleselskab, som kan mærke det som spam i netværket.
- Indgive klage til Forbrugerombudsmanden - vedhæft dine notater og evt. optagelser.
- Del din erfaring - hjælp andre
Fortæl om din oplevelse i online fora, i samtalegrupper på sociale medier eller på sider som russiskfodbold.dk. Jo flere brugere der deler detaljer, desto lettere er det at kortlægge mønstrene og presse udbyderen til at forbedre deres praksis.
Disse skridt tager kun få minutter, men kan spare dig for mange timers forstyrrelse og beskytte dine personlige oplysninger på den lange bane.